متقاضيان ثبت سفارش اعم از حقيقي و حقوقي مي توانند با مراجعه به وب سايت www.ntsw.irثبت نام نموده ، با دريافت كدكاربري و رمز عبور شخصي، از طريق اين سايت، سفارشات واردات خود را به صورت 24 ساعته، و در هر مكاني كه اينترنت دسترسي داشته باشند ثبت نمايند. لازم به ذكر است كه كليه پيگيريهاي لازم تا حصول نتيجه (دريافت تأييديه ثبت سفارش)، از طريق اين سيستم ميسر مي باشد.
مبانی امور گمرکی
روند واردات را وارد کننده یا حق العمل کار گمرک به وسیله ی ثبت اطلاعات لازم در سیستم ثبت سفارش آنلاین شروع می کند.
توضیحات و اطلاعاتی که شما در سیستم وارد می کنید باید به وضوح محصول را شرح بدهد و از کدینگ هماهنگ گمرکی همان تعرفه کالا برخوردار باشد.بیشتر حق العمل کاران گمرکی می توانند تعرفه کالای وارداتی را به شما بدهند و در این زمینه به شما مشاوره بدهند. طبقه بندی نامناسب می تواند باعث پرداخت نادرست عوارض گمرکی بشود ،و منجر به جریمه شدنتان بشود.
شما برای آگهی از تعرفه کالا می توانید با گروه بازرگانی علائی تماس حاصل نمایید.
اظهاراتی که شما وارد سیستم می کنید باید شامل اطلاعات محصول،کشور مبدا، تولید کننده خارجی و شرکت کشتیرانی خارجی، گیرنده، مقدار و ارزش کالاهای وارداتی و توضیحات مناسب باش(در انتها این مقاله جزئیات را یادآوری کرده ایم)تمامی این توضیحات و اظهارات تحت یکسری مقررات خاص که توسط گمرک صادر می شود باید ثبت بشود.
راهنمای گام به گام برای واردات کالای تجاری
در این مقاله گروه بازرگانی علائی به شما یک شمای کلی از روند واردات کالای خارجی می دهیم.
آمادگی برای واردات
اخذ شماره بازرگانی یا همان کارت بازرگانی
شناخت کالایی که می خواهید وارد کنید(ترکیبات کالا-نمونه کالا) این اطلاعات برای تعیین تعرفه کالا بسیار ضروری است
این نکته را تعیین کنید که خودتان کار ترخیص کالارا انجام می دهید یا از ترخیص کار رسمی گمرک استفاده می کنید
کشور مبدا یی که می خواهید واردات را از آن انجام بدهید را مشخص کنید.این به این معنا نیست که کالا از چه کشوری حمل می شود بلکه به این معناست که قطعات کجا اسمبل می شود و محصول نهایی را به ارمغان می آورد.
مطمئن شوید کالاهایی که می خواهید وارد کنید جزو کالاهای ممنوعه نباشد
این نکته را در نظر بگیرید که کالایی که وارد می کنید آیا نیاز به هیچ گونه مجوزو محدودیتی را از طرف سازمانهای دولتی دارد
دسته بندی کالا ها
برای هر قلم جنسی که وارد می کنید شماره تعرفه 10 رقمی آن را در بیاورید.این عدد به همراه کشور تلید کننده محصول برای تعیین هزینه حقوق ورودی و عوارض استفاده می گردد.جهت مشخص شدن تعرفه 10 رقمی کالای خود با گروه بازرگانی علائی تماس بگیرید .
مالیات و عوارض و هزینه های گمرکی را تعیین کنید
تعیین تعرفه و نرخ عوارض گمرکی
ارزش کالای وارداتی را مشخص نمایید.این مقدار توسط فاکتور مشخص می شود
تخمینی از نرخ عوارض گمرکی و مالیاتی که در آینده باید پرداخت کنید بزنید.(با مشاوره گروه بازرگانی علائی)
حمل و نقل ،آزمایش و گزارش کالا
سفارشتان را بدهید و روش حمل و نقل را مشخص کنید(روش حمل که ریلی یا دریایی یا هوایی ... است )از بین شرکت های حمل و نقل یکی را انتخاب کنید.
کالایتان را ثبت سفارش کنید(که در این مقاله گروه بازرگانی علائی به شرح آن پرداخته ایم)
بارتان را ترخیص کنید
مراحل ثبت سفارش برای واردات کالا
1 ـ آگاهی از تعرفه کالای مورد ثبت سفارش و مشخص شدن الویت گروه کالا
2 ـ اخذ پروفرما از فروشنده کالا
3ـ اخذ مجوز ورود کالا طبق جدول مقررات صادرات و واردات از سازمانهای ذیربط(صنعت و معدن و جهاد کشاورزی و.....)
4-اخذ تخصیص از بانک مرکزی
5-ارسال حواله از سامانه نیمایی یا بانک گشایش کننده بر اساس الویت کالاو یا استفاده از پروانه صادراتی
(گروه بازرگانی علائی آمادگی کامل جهت انجام کلیه تشریفات مربوط ثبت سفارش و اخذ مجوزات مربوطه را دارد )
مدارک مورد نیاز برای ثبت سفارش کالا
کارت بازرگانی معتبر
کارت عضویت وزارت بازرگانی (ثبت نام)
اخذ مجوزهای قانونی لازم براساس مندرجات ذیل یادداشت های فصل تعرفه مربوط در کتاب مقررات صادرات و واردات و سایر مصوبات و دستورالعمل های ابلاغ شده (از قبیل مجوز وزارت بهداشت ، جهاد کشاورزی، انرژی اتمی و …)
اصل پروفرما + کپی آن.
کاتالوگ یا بروشور و آنالیز برای برخی کالاها.
درج شرایط ذیل در پروفرما ضروری است:
نام و آدرس کامل خریدار (شماره تلفن و فاکس)
نام و آدرس کامل فروشنده (شماره تلفن و فاکس) جهت دریافت شناسه فروشنده از سامانه جامع تجارت
مشخصات کامل کالا
قیمت واحد کالا ـ قیمت فوب (FOB)ـ مبلغ کرایه حمل
مقدار، وزن ، تعداد و نوع بسته بندی کالا
نام کشور ذینفع (فروشنده) و نام کشور تولیدکننده کالا
نام کشور مبداء حمل ، محل بارگیری ، وسیله حمل و مهلت حمل
نام ارز مورد معامله و نحوه پرداخت وجه کالا
نام مرز ورودی و گمرک مقصد
شماره و تاریخ صدور پروفرما و امضای آن به همراه تاریخ انقضا
درج شماره استاندارد یکی از استانداردهای مورد قبول موسسه استاندارد ایران و اعلام انطباق کالا با استاندارد مذکور در مواردی که کالا مشمول فهرست استانداردهای وارداتی اعلام شده می باشد.
ارائه ترجمه رسمی برای پروفرماهای غیر از زبان فارسی و انگلیسی
ارائه کاتالوگ جهت ماشین آلات و بعضی از کالاهای مصرفی و بروشور یا آنالیز برای بعضی کالاهای شیمیایی که مشخصات کالا در پروفرما گویا نباشد.
ثبت سفارش در سایر کشور ها
" سامانه اظهارنامه خودکار" یا AMS در ایالات متحده آمریکا، "سامانه کنترل واردات" در اتحادیه اروپا و سامانه "اطلاعات تجاری پیش از ورود " یا ACIS در کانادا سامانههاییاند که مشابه با ثبتارش در ایران عمل می کنند
اسناد لازم برای ثبت سفارش:
کارت بازرگانی
پیش فاکتور یا پروفرما
استاندارد اجباری
اخذ شناسه فروشنده از سامانه فیدا
اخذ گواهی های فنی از دستگاه های مربوطه
ثبت سفارش
گشایش اعتبار با ارائه پروفورم و تهیه و تحویل اسناد خرید و حمل به بانک کارگزار
ارائه شناسه منشا ارز وارداتی
دریافت اسناد خرید شامل فاکتور – بارنامه-گواهی بازرسی- عدل بندی- گواهی مبدا -گواهی اعلامیه تامین ارز از بانک
ارائه اصل بارنامه و تسویه حساب با شرکت حمل برای دریافت قبض انبار
ارائه اصل وکالت نامه به گمرک
تنظیم اظهارنامه، تعرفه ، ارزش، محاسبات مربوطه،
تعیین مسیر اظهارنامه :سبز: کنترل اسناد- زرد: کنترل اسناد+کنترل ارزش – قرمز: کنترل اسناد، کنترل ارزش، بررسی فیزیکی کالا
ارائه اسناد به واحد احراز هویت گمرک : فاکتور – کپی برابر اصل بارنامه – عدل بندی- گواهی مبدا – گواهی تامین ارز- کپی برابر اصل کارت بازرگانی -بیمه و قبض انبار- اصل ثبت سفارش-کپی پورفورم- تخصیص شماره کوتاژ
اخذ گواهی انطباق فنی از دستگاه های مربوطه
کنترل توسط واحد ارزیابی با توجه به مسیر اظهارنامه- بررسی استاندارد اجباری- پرداخت حقوق ورودی بر مبنای نظر واحد ارزیابی
صدور پروانه سبز گمرکی
بارگیری با حضور صاحب کالا یا نماینده وی
کنترل درب خروج اعم از کنترل کالا -شمارش کالا- کنترل تعرفه – کنترل ارزش-
خروج کالا از گمرک
توجه داشته باشید اخذ مجوز ثبت سفارش الزاما به معنای اینکه کالا ترخیص می گردد نیست. برخی کالاها نیاز به گواهی بهداشت ، گواهی دامپزشکی، استاندارد دارند که کالا در مبدا بعد از ورود به گمرک نمونه برداری می شود .
انواع ثبت سفارش بر اساس روش پرداخت
ارز بانکی : نقدی sight – مدت دار usance – برات وصولی draft – حواله بانکی telegraphic transfer
غیر بانکی: بدون انتقال ارز – واردات در مقابل صادرات – ارز متقاضی منشا ارز خارجی
در مواردی که برای کالایی استاندارد اجباری تایین شود ، باید در اسناد شماره استاندارد هنگام ثبت سفارش درج گردد.
گروه بازرگانی علائی قیمت کالاهای وارداتی را در مرحله ثبت سفارش با سوابق گمرکی تطبیق می دهد تا بازرگان دچار زیان مالی نگردد.
ثبت سفارش کالا ویژه
ثبت سفارش نوعی مجوز ورود برای کالاهای خارجی خریداری شده است که در سیستم وزارت بازرگانی ثبت می شود. بر این اساس دریافت پیش فاکتور از فروشنده و ثبت سفارش از مراحل اولیه واردات کالاست. مجوز ثبت سفارش فایلی است که توسط سازمان توسعه تجارت ایران صادر میشود و روی آن شماره هشت رقمی مجوز و تاریخ مجوز ثبت سفارش همراه شماره و تاریخ پروفرما و نام شرکت متقاضی که میتواند شرکت واردکننده باشد، درج میشود..
آخرین پست های Super User
- گروه بازرگانی علایی با سالها تجربه در امور واردات و صادرات و حمل و نقل بین المللی
- افزایش مهلت ارائه اسناد حمل در خصوص حواله هاي ارزي واردات ماشین آلات، قطعات و تجهیزات خطوط تولیدی
- لزوم فک پلاک تردد بین المللی قبل از ورود و فک پلاک گذر موقت قبل از خروج از کشور
- لزوم اخذ مجوز جهت صادرات محصولات سنگ آهن
- لیست تکمیلی و به روز شده صادرات مقاطع فولادی